February 26, 2012

Mendidik Anak2 Mengikut Umur


Assalamualaikum


Entri ringkas ini bertujuan utk berkongsi dengan isteri tercinta tentang gist atau the essences of today's friday sermon. Tajuknya ialah cara2 mendidik anak2 mengikut umur atau tahap kecerdikan mereka. Perkara ni boleh juga aplikasi kepada adik2 y kecil.


Nasihat Saidina Ali dalam perihal mendidik anak2 ialah, "Pada tujuh tahun yang pertama, bermain dengan anak kamu, didik anak kamu pada tujuh tahun berikutnya serta berkawan dengannya pada tujuh tahun selepas itu." 


Mendidik Anak2 Mengikut Umur


1) Umur anak sehari sehingga 7 tahun

- Ibubapa perlu mendidik mereka dengan cara bermesra, bermain dan bergurau dengan mereka. Maksudnya disini pelajaran diberi secara santai dan menghiburkan.

2) Umur anak 7 tahun sehingga akil baligh (biasanya 14 tahun)

- Perlunya menerapkan unsur2 ketegasan kerana pada umur sebegini ibubapa disarankan untuk mendisiplinkan anak2. Didik "life lessons" seperti cara beribadat dengan betul, sopan santun dan adab2 kehidupan, cara2 berinteraksi dengan orang, menghormati hak orang lain dan sebagainya.
- Ini juga bersesuaian dengan saranan merotan anak2 y tidak solat selepas umur 10 tahun sebagai cara mendisiplinkan mereka.

3) Umur anak 14 tahun sehingga 21 tahun

- Jiwa remaja ni, selalunya memberontak. Tak suka disuruh2. (teringat balik perangai semasa form 5 di asrama dulu. Waktu tu, kita rasa kita sudah matured dan rasa semua warden mengongkong kebebasan pelajar. hehe)
- Cara approach anak2 umur sebegini ialah sepertimana kita berkawan. Anak2 dididik seperti teman y ibubapa hormati. Ibubapa disaran menjadi a good listener, selalu bertanyakan pandangan mereka dalam hal2 kehidupan. Dengan cara ini, ibubapa dapat memberi didikan secara tidak langsung iaitu dengan memberi pandangan ibubapa selepas mendengar pendapat mereka dalam sesuatu isu. Bukannya arah dan perintah mengikut acuan ibubapa.
- Ibubapa juga perlu mengambil tahu siapa kawan2 anak2 remaja. Ajak mereka bertandang ke rumah. Kenali mereka. Nak kenal macam mana perangai anak, tengok perangai siapa mereka berkawan.

4) Selepas umur 21 tahun

- Ibubapa perlu memberi kebebasan kepada anak2 utk memilih cara hidup mereka. Jika 3 steps sebelum ni diikuti dengan betul, insyaAllah anak2 akan menjadi insan y baik.
- Ibubapa masih perlu memberi nasihat dan pandangan kepada mereka mengikut situasi2 y berlaku.

Semoga bermanfaat. :)



P/S: Semalam share dengan isteri tentang debat sunni vs shiah di Malaysia y diadakan di Perak. Boleh cari videonya di youtube. Duration video tu agak panjang, jadi wifey tak berkesempatan lagi nak tengok. Pastu fikir2 balik, sepatutnya tulis di blog tentang video tu, so dapatlah share dengan ramai orang. Tu yang keluar idea aku tulis blog tentang khutbah hari ni :)

1 comment:

adikcun said...

a lil bit disagree with last paragraph no 3 :) bt.anyhow.nice la ..

Pageviews