October 24, 2011

A Walk To Remember

A Walk to Remember

Isle of Man  24.09.11-22.10.2011

Setelah di 'allocate'kan oleh uni untuk posting di Noble's Hospital, Isle of Man, I really looking forward untuk melihat mcm mana rupanya Isle of Man. Eventhough, asyik dengar cerita yang Isle of Man xramai patient, so tak boleh nk buat ape2 sgt, boring dan sebagainya, I stumbled across a whole different pictures once I arrived. 

Well, first and foremost, as you can see, the scenery is MasyaAllah, beautiful and spectacular..Unfortunately, I only managed to take several pictures of the island due to time constraint. 






 Gambar kt atas ini ialah salah satu area di kawasan bandarnya yang bernama Douglas. Bandar ni, betul2 tepi laut.dan ada pelabuhan di belakangnya. Isle of Man, is a self-governed British country. Orang-orang di sni sgt peramah dan baik.Mixture of smua cultures and ethnic ada. Die punye language is Manx language. Tapi, sepanjang sebulan kt sana, tak pernah berjumpa pun dgn sesiapa yang bertutur bahasa Manx. Cuma ada nama bangunan saja yang masih menggunkan bahasa tersebut


Gambar ini pun, adalah salah satu area di Douglas.
Ini lah quays yang ada di kota Douglas.Di sini town ni, ada kedai2, seperti Tesco, spar dan shop rite.ada jugak la mark and spencer, clark, body shop dsb. Tapi kebesaran dan kemeriahannya tidak dapatlah dibandingkan dengan Manchester yang sentiasa sesak dgn manusia. Isle Of Man, tidak sesibuk itu. Tiada masalh traffic, everything peaceful je, and tidaklah ada shopping complex yang besar-besar. sgt ala -kadar but enough.
 

Satu-satunya kedai halal yang diketahui ialah Robinsons yang terletak di Cooil Road. Gambar di atas ini adalah pemandangan yang sempat di snap sewaktu dalam perjalanan jalan kaki ke Robinsons. Kedai ini ada banyk barang2 Asian seperti, Pakistan, India, Filipina, China dan sebagainya. Kat sni, boleh dpt makanan mentah halal seperti ayam, kambing dan daging. Ada jgk di jual bhn2 masak lain dr Asia kat sni.Perjalanan dr Nobles Hospital ke sni, kalau menaiki kereta, tidak jauh, dalam 10 minit,mungkin. Tapi my experience aritu, naik bas ke Anagh Cor amik masa 30 minit, kemudian jlan kaki ke kedai Robinsons, yang sebenarnya merupakan depot import eksport bhn dr luar Isle of Man jgk, dan terletak di tgh2 kawasan lapang atas bukit, mengambil masa 20-30 minit jgk.Namun, perjalanan yg di temani pemandangan indah.

Well, ini pulak pemandangan di belakang apartment tempat menginap.cantik..Dan dua gamabar di bawah ini, yang disebelah kiri pembaca adalah sebuah flat di sebalakng apartment hospital Noble's Hospital dan disebelah kanan pula, adalah apartment tempat saya menginap, Mwyllin Doo Aah Apartment..Setiap hari rabu akan ada orang dtg tukarkan tower, bed sheets and pillow case. It is a 2 bedroom appartment, lengkap dengan smua kemudahan, dapur, periuk laundry dsb.







3 Gambar di atas ini pula ialah gambar Noble's Hospital...Semasa attachment, banyak pengalaman yang best yang tak boleh nk describe dgn words. Dr Shahid Hussain, my supervisor, is my idol. Sgt bijak dan baik. Team Dr Hussain, sgt banyak membantu sewaktu attachment ini. I can tell banyak medical pengalaman yang sgt best dan aspiring, namun, post ini akan menjadi tersangat panjang. Probably next post, insyaAllah..A Walk to Remember 2 or 3..


Well, i guess, i should stop now. Tapi i should write some more. Belum lagi cerita ttg apa yang menyebabkan Isle of Man popular seperti Manx Cat, TT Race yang sgt famous di kalangan pelumba-pelumba motor, Steam train dan sebagainya..hmmmm...insya Allah sometime later..

For me, it was a splendid walk to be remembered for the rest of my life...

warm wishes to all

~Dalila~

1 comment:

fateh saleh said...

do share the clinical experience. We'd love to hear it.

Pageviews